Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków

Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2030

logo cw2030

„Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2030” to projekt Województwa Wielkopolskiego realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Głównym celem projektu jest podniesienie do 2029 r. jakości edukacji na każdym szczeblu kształceniu ogólnego w 545 szkołach województwa wielkopolskiego poprzez rozwój kompetencji kluczowych, w tym kompetencji cyfrowych 5.000 nauczycieli i 16.320 uczniów w ramach realizacji zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia, TIK, stworzenie Centrum Nauczania Zdalnego oraz zapewnienie wsparcia technicznego i narzędzi informatycznych dla szkół. W Projekcie zaplanowano różnorodne formy wsparcia, takie jak organizację i realizację szkoleń, udostępnienie materiałów dydaktycznych, poradnictwo prawne i psychologiczne.

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie przyczyni się do podniesienia jakości edukacji w Wielkopolsce na każdym szczeblu kształcenia ogólnego. Wszystkie działania zaplanowane w projekcie uwzględniają specyfikę regionalnego systemu edukacji i odpowiadają kierunkom rozwoju sformułowanym w strategiach i programach rozwoju województwa wielkopolskiego oraz potrzebom regionalnego rynku pracy.

Realizacja zaplanowanych w projekcie działań będzie zmierzała do podniesienia jakości systemu kształcenia w regionie.

Realizacja zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia, w tym zajęć ukierunkowanych na wsparcie uczniów zdolnych, również przy stosowaniu formuły zdalnej, będzie zwiększać poziom włączenia społecznego uczniów z terenów oddalonych od Poznania. Zastosowanie aktywizujących i nowatorskich metod kształcenia oraz nowoczesnych narzędzi informatycznych podczas zajęć edukacyjnych z uczniami pozwoli na stworzenie środowiska edukacyjnego sprzyjającego rozwojowi kompetencji kluczowych uczniów, w tym kreatywności, współpracy, umiejętności skutecznego komunikowania się oraz umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, a także przyczyni się do podniesienia kompetencji cyfrowych uczniów. W efekcie, udział uczniów w projekcie, pozwoli im na wykształcenie zestawu kompetencji niezbędnych na rynku pracy.  Projekt poprzez wykreowanie środowiska sprzyjającego edukacji zmierzającej do kształtowania u nauczycieli i uczniów szerokiego wachlarza kompetencji personalnych i społecznych, w tym przede wszystkim do rozwoju kompetencji informatycznych przyczyni się do wzmocnienia cyfrowych zmian w społeczeństwie i gospodarce. 

Wszystkie zadania zaplanowane w projekcie są ze sobą powiązane i tworzą logiczną całość co gwarantuje zoptymalizowanie efektów projektu.

Realizacja Projektu zwiększy szanse na wyrównanie dostępu do wysokiej jakości edukacji nauczycieli i uczniów oraz znacząco wpłynie na rozwój postaw przedsiębiorczych i kreatywnych. Projekt zakłada nowoczesne podejście do edukacji, które w efekcie w społeczeństwie nie tylko podniesie kompetencje cyfrowe, takie jak znajomość nowych technologii, ale również ukształtuje otwartą postawę wobec nowych rozwiązań, sprzyjającą szybkiej adaptacji do nowych warunków.

 

W naszej szkole realizowany są „Wielkopolskie Laboratoria Informatyczne” pomogą uczniom wspiąć się na wysoki poziom umiejętności informatycznych. Celem zajęć pozalekcyjnych jest wyszukiwanie, gromadzenie, przechowywanie, porządkowanie i opracowywanie danych za pomocą komputera, poznawanie nowoczesnych technologii, upowszechnianie, promocja i popularyzacja przykładów dobrej praktyki oraz wykazanie ścisłego związku informatyki, myślenia algorytmicznego i programowania ze wszystkimi dziedzinami życia.

Metody: projekt uczniowski realizowany przy pomocy narzędzi IT.

Formy prezentacji: multimedialna prezentacja wykonanego projektu, film.

Zestaw edukacyjnych narzędzi informatycznych dla szkoły: aparat fotograficzny z funkcją nagrywania ze statywem, gimbal, zestaw lamp panelowych LED ze statywami, komplet dwóch mikrofonów bezprzewodowych z odbiornikiem, zestaw do konstruowania i montażu robotów, zestaw robotów do nauki programowania, robot edukacyjny do nauki programowania, drukarka 3D z zestawem filamentów, laptop do edycji audio-wideo, tablet.

Oficjalna strona projektu: https://www.csw2030.pl/#home

loga

logo odn                  logo OOO

 

 

Podsumowanie zajęć pt. Wielkopolskie Laboratoria Informatyczne.

Zajęcia rozpoczęliśmy w listopadzie, a grupa 17 uczniów była bardzo zróżnicowana (uczniowie z klas od 4-8). Zaczęliśmy od poznania siebie - dokładnie od pracy z aparatem fotograficznym, a w rzeczywistości z kamerą. Wykorzystanie aparatu fotograficznego czy kamery rozwija zmysł obserwacji, wrażliwość estetyczną i umiejętności dokumentowania własnych działań (co oczywiście jest konieczne podczas pracy projektowej). Tematem pierwszych filmów, które zostały stworzone było pokazanie innym, że należy sobie wzajemnie pomagać i starać się być koleżeńskim. W ramach pisania scenariuszy scenek korzystaliśmy z pomocy sztucznej inteligencji. Uczniowie uczyli się wykorzystania miejsca oraz sprzętu – a do dyspozycji mieli tylko pomieszczenia szkolne i aparaty fotograficzne, tablety, mikrofony. Po nagraniach przyszła pora na montaż wykorzystując program CapCut lub Canvę. 

Kolejny cykl zajęć to już poznawanie druku 3d.  Poznanie aplikacji Tinkercad okazało się świetną zabawą – jak stwierdzili to uczniowie – prawie jak Paint 3D. Jednak już kolejne etapy druk, dopasowanie właściwości wydruku nie były takie proste. W tym samym czasie uczniowie klasy ósmej mieli własne zadanie znane także z portali, które lubią uczniowie, a mianowicie Unboxing drukarki 3d, którą szkoła otrzymała w ramach projektu i jej uruchomienie. Praca wszystkich zakończyła się sukcesem – ciekawymi wydrukami (m. in. były to misie, breloki z numerami czy breloki z logiem naszej szkoły).

W styczniu i lutym przyszła pora na roboty. Nauka i zabawy z Lego Spike, Ozobotami czy Robobloq. Poszukiwania w Sieci, eksperymentowanie i sprawdzanie możliwości robotów tak zaciekawiły uczniów, że spędzili w szkole trzy dni ferii. W tym wakacyjnym czasie odwiedził nas także student Politechniki Poznańskiej, który pokazał nam swoje projekty związane z projektowaniem różnych elementów i opowiedział uczniom, gdzie można go wykorzystywać. W związku z tym, że pewnego dnia spadł śnieg wybraliśmy się także na zimowy plener fotograficzny, aby na kolejnych zajęciach tworzyć pokazy naszych zdjęć.

W końcu przyszedł czas na doprecyzowanie pomysłu związanego z konkretnym wykorzystaniem przyswojonej wiedzy i wykorzystaniem umiejętności. Po rozmowach wybraliśmy warsztaty edukacyjne dla przedszkolaków. Marzec był miesiącem pracy nad stworzeniem ciekawych zajęć – jak się okazało dla sześciolatków. Na podstawie zainteresowań i umiejętności, uczniowie zostali przypisani do odpowiednich grup, które starały się szukać rozwiązań, aby właściwie wykonać swoje zadania już podczas warsztatów.

W kwietniu odbyły się warsztaty dla przedszkolaków, a następnie stworzyliśmy film na temat wszystkich naszych prac (bo takie też było założenie całego projektu). Film uczniowie naszej szkoły mieli możliwość obejrzeć  29 kwietnia. Uroczyste podsumowanie projektu z rodzicami uczniów odbyło się w maju. W dniu zakończenia uczniowie otrzymali zaświadczenia o uczestnictwie w projekcie.

rozdanie zaświadczeń      rozdanie zaświadczeń

               

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z podsumowania projektu w galerii Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030 oraz filmu.